Grote namen krijgen niet de grote cijfers
U bent dus een hongerige ondernemer die op zoek is naar een manier om uw bereik te vergroten. Helaas worden reguliere advertenties met het verstrijken van de tijd steeds minder effectief. Potentiële klanten worden verhinderd u te zien door diensten zoals Adblock en bannerblindness laat mensen voorbij uw merk kijken. Maar maak je geen zorgen, we weten een manier die je kunt gebruiken om ervoor te zorgen dat je nieuwe mensen blijft bereiken zonder advertentiemoeheid te veroorzaken.
Influencer-marketing is momenteel een van de meest populaire manieren om advertenties te integreren in de sociale media-ervaring van mensen. Dit komt omdat het een organische manier is om advertenties in de tijdlijn van mensen op te nemen zonder een vijandige relatie tussen kijkers en advertenties te creëren of prospects af te wijzen. Beïnvloeders zijn ook in staat om de betrokkenheid te vergroten door producten te onderschrijven en hun persoonlijke populariteit te gebruiken om uw merk te vertegenwoordigen.
Als je nu aan influencers denkt, denk je misschien aan mensen met miljoenen volgers, die met slechts een paar berichten enorme markten bereiken. In werkelijkheid worden de meeste advertenties op platforms zoals TikTok gedaan met behulp van zogenaamde "Micro-influencers". Micro Influencers zijn creators met een aanhang tussen de 1000 en 50,000 volgers. Daarnaast heb je mid-tier (50,000-500,000), macro (500,000-1 miljoen) en mega (1+ miljoen) influencers.
Waarom werken met micro-influencers?
Veel mensen gaan ervan uit dat influencers met een grote aanhang een overeenkomstige betrokkenheid zullen opwekken. Onderzoek wijst echter uit dat micro-influencers veel hogere betrokkenheidspercentages hebben, wat resulteert in een hogere ROI. Kleine creators hebben vaak maar een kleine investering van $ 100- $ 500 nodig en hun hoge betrokkenheidspercentages maken deze investering zeer winstgevend. Afhankelijk van je product is het misschien zelfs mogelijk om deze kleine influencers te betalen met het product dat je verkoopt. Een kledingmerk kan bijvoorbeeld heel gemakkelijk gratis kleding aanbieden in ruil voor gesponsorde posts.
Je vraagt je misschien af hoe het mogelijk is dat kleine influencers zo'n hoge betrokkenheid hebben, vooral omdat ze veel minder aanwezig zijn in de publieke tijdgeest dan grotere beroemdheden en populaire publieke figuren. Volgens Influencer Hub, kan het verschil in postbetrokkenheid op TikTok oplopen tot 13% tussen Micro Influencers en Mega Influencers.
Er zijn twee redenen voor dit fenomeen. Ten eerste hebben kleine makers de mogelijkheid om rechtstreeks contact te maken met hun volgers, omdat hun volgers klein genoeg zijn om direct contact met fans te creëren. Het is niet verwonderlijk dat 70% van de tieners de inhoud van de maker meer vertrouwt dan de goedkeuring van beroemdheden.
De tweede reden is dat kleinere creators zich vaak specialiseren in een niche, die je kunt verbinden met je merk. Dit is een zeer effectieve manier om een groot aantal mensen te vinden wiens interesses direct aansluiten bij uw product. Als je bijvoorbeeld rugzakken verkoopt, kan het heel effectief zijn om reisbeïnvloeders te targeten en je product aan te bieden om uit te proberen in ruil voor video's over het product.
De juiste micro-influencers kiezen
Natuurlijk is niet elke Micro Influencer geschikt voor jouw bedrijf. Sommige zijn misschien helemaal niet geschikt voor sponsoring. Als bedrijf moet u dus leren de juiste doelen te identificeren, zodat u uw middelen niet verspilt aan een partnerschap dat niet het verwachte rendement oplevert. Daarom hebben we een simpele en effectieve checklist gemaakt zodat jij de juiste mensen kiest voor de klus.
- Kies een platform. Kies er een met een hoge betrokkenheid en een grote populatie van gemakkelijk vindbare Micro Influencers, zoals TikTok.
- Vind videomakers die volgens jou goed bij je merk passen. In dit deel van het proces is het belangrijk om te weten wie je doelgroep is.
- Controleer de account analytics. Dit kan met standalone marketingsoftware en is erg belangrijk. Zaken als individuele betrokkenheid en authenticiteit van het publiek zijn essentieel voor het begrijpen van het publiek waarmee je gaat communiceren. Als iemand maar 1000 volgers heeft, wil je er zeker van zijn dat zoveel mogelijk echte, actieve en betrokken volgers zijn. Deze gegevens kunnen ook worden opgevraagd bij makers verderop in de samenwerking, maar dit betekent dat je makers niet kunt selecteren op basis van hun statistieken.
- Neem contact op met de influencer(s)! Je weet nu of deze maker bij je merk past en de resultaten kan leveren die je van hem verwacht, dus het is tijd om samen te werken. Bij het starten is het belangrijk om breed te experimenteren met advertentietype, stijl en bezorging. Alles is eerlijk spel als je een transparante en gelijkwaardige samenwerking met je makers koestert. Langdurige partnerschappen zijn waardevoller dan eenmalige advertenties en positieve relaties met makers versterken alleen hun vastberadenheid om hun fans op uw productwagen te krijgen.